ایده هایی برای یک کلاس مطلوب " آزمایشگاهی" در شرایط مجازی (روایتی از یک تجربه زیسته) |
کد مقاله : 1069-CNF |
نویسندگان |
زهرا زارع * گروه زیست شناسی- استان تهران- دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش بیان و تحلیل تجارب نویسنده از برگزاری درس آزمایشگاه، برای نخستین بار به صورت مجازی، در دانشگاه فرهنگیان است. روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. مضامین و یا محورهای برگرفته از تجربه زیسته نویسنده به روش خودکاوی روایتی استخراج و دسته بندی شد. مورد مطالعه، روایتی از تجربه برگزاری درس " آزمایشگاه فیزیولوژی گیاهی" رشته آموزش زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان است که در نیمسال اول تحصیلی 1400-1401، به صورت مجازی توسط نویسنده برگزار و تدریس شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، مباحث و مطالب روایت نویسنده در قالب 4 مضمون اصلی سازمان یافته است که شامل علاقمندی استاد و دغدغهی آموزش، انتخاب شیوه مناسب اداره کلاس و ارزشیابی، ارتباط مبتنی بر احترام و درک دانشجو و بالاخره توان علمی و حرفه ای استاد است. به نظر می رسد، مدرسان درس آزمایشگاه بتوانند با در نظر گرفتن موارد ذکر شده زمینه را برای ارتقای یادگیری و آموزش هر چه مطلوب تر دانشجویان در دروس آزمایشگاهی به شیوه مجازی فراهم نمایند. |
کلیدواژه ها |
تحلیل مضمون، تجربه زیسته، آموزش مجازی، آموزش زیست شناسی، آزمایشگاه فیزیولوژی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |