چگونه توانستم تدریس فیزیک را در کلاسهای درسم با کمک گروه های مجازی همیار محور، لذتبخش کنم.* |
کد مقاله : 1066-CNF |
نویسندگان |
الهه حدادیان * دبیر /آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
یکی از درسهایی که می توان از آن لذت برد فیزیک است. ولی تحقیقات در آموزش فیزیک بیان کننده این موضوع هستند که بسیاری ازفراگیران فیزیک را درسی دشوار می دانند. از آنجا که شناخت و یادگیری بهتر، یادآوری مفاهیم عمیق را راحت تر و سریعتر می کند، برای تدریس لذتبخش درسهایی مانند فیزیک، ریاضی و...که مطالب بسیار است و نیاز به تحلیل و تمرکز و بحث گروهی دارند، لزوم طراحی محیطی برای یادگیری بهتر، احساس می شود. در جستجوی یافتن راهکاری که بتوان در تدریس فیزیک یادگیری عمیق و ماندگار را ارائه داد و پیرو سخن آقای رالف تایلر که در کتاب مشهور خود می گویند «فراگیران فقط و فقط چیزی را به خوبی یاد می گیرند که خود تجربه کنند»، از رویکرد سازنده گرایی بهره گرفتم. لذا برای فعالیت و تجربۀ شخصی فراگیران اهمیت قائل شده و با ارائه طرح تدریس ماندگار با کمک گروه های مجازی همیار محور، محیطی طراحی شد تا معلم و دانش آموزان در گروه های مجازی همچون خانواده روحی برای رشد، یادگیری و دگرگونی خود تجربه اندوزند. در این طرح مفهوم یادگیری دشوار فیزیک به روش آموزش زنجیره ای به سادگی جابه جا شد تا جایی که به قول بعضی دانش آموزان شرکت کننده در این طرح فیزیک را یک چیز جداگانه می دانیم، درس نمی خوانیم بلکه لذت می بریم. |
کلیدواژه ها |
یادگیری ماندگار- آموزش زنجیره ای- طراحی محیط- تدریس لذتبخش- گروه های مجازی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |