بایسته‌های تربیتی و فرهنگی در برنامه ی درسی آموزش‌های مجازی
کد مقاله : 1063-CNF
نویسندگان
سمیرا حسن زاده *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
مهم‌ترین رکن توسعه و بالندگی هر کشور آموزش است. ترقی انسانیت بیشتر از همه مرهون تعلیم و تربیت است. وزارت آموزش و پرورش مهمترین نهاد تعلیم و تربیت است. در دنیای امروز نقش تکنولوژی و استفاده از فناوری آموزش و یادگیری را نیز دستخوش تحولات عمیق و بنیادی نموده است. با توجه به اهمیت آموزشِ‌مجازی در نظام آموزشی فعلی و گرایش‌جهانی به سوی آموزش‌های مجازی، باید ضمن ورود به عرصه‌های نو، از مبانی فلسفی تربیتی و فرهنگی در برنامه‌های درسی محافظت شود. پژوهش حاضر با هدف بایسته‌های تربیتی و فرهنگی در برنامه درسی آموزش‌های مجازی انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتوی که شامل مراحل: تعریف واحد تحلیل (پاراگراف)، کاهش داده‌ها، استفاده از نظام مقوله‌بندی قیاسی، اصلاح نظام مقوله‌بندی و یک طرح‌ کدگذاری قیاسی بر اساس داده‌ها و ارائه گزارش از داده‌های کیفی بوده است. حوزه پژوهش در این مطالعه، شامل کلیه کتب، منابع و مکتوبات چاپی و دیجیتالی -در دسترس و مقالات پیرامون هدف بایسته‌های تربیتی و فرهنگی در برنامه درسی آموزش‌های مجازی می‌باشد. برای استخراج پارگراف‌های مرتبط، از شیوه‌ فیش‌برداری از ‌کتب ‌و منابع استفاده گردیده است. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات کدگذاری موضوعی بوده‌ که طی‌ سه مرحله‌ کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که برنامه‌های درسی باید به تقویت هویت ملی، سبک زندگی اسلامی-ایرانی، تدوین الگوی تربیت اجتماعی، آموزش اخلاق در پایه‌ی پایین‌تر، تربیت مبتنی بر قرآن و آموزه‌های دینی توجه داشته ‌باشد. لذا آگاه‌سازی و آموزش ارکان تعلیم‌ و تربیت جهت نائل‌شدن به نتایج فوق‌الذکر پیشنهاد می‌گردد.
کلیدواژه ها
برنامه درسی ، آموزش‌های مجازی ، بایسته‌ها ، تربیتی ، فرهنگی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی