بررسی چالش های کارورزی در آموزش مجازی از دید دانشجویان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان شمالی |
کد مقاله : 1060-CNF |
نویسندگان |
افسانه ابراهیمی بردر *1، نیلوفر رضانژاد2، مژگان اسمعیل نیا3 1پردیس امام جعفر صادق بجنورد خراسان شمالی 2پردیس امام جعفرصادق(ع) بجنورد 3دانشگاه فرهنگیان بجنورد |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف شناخت و بررسی چالش های کاورزی در آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان شمالی انجام گرفته است.پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی است که با مشارکت 25 نفر از دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی در نیمسال اول سال تحصیلی 1401-1400 انجام شد و به بررسی مشکلات تجربه شده از سوی دانشجویان در خصوص واحد کارورزی در ایام کرونا پرداخت.داده ها از طریق مصاحبه باز جمع آوری گردید و با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته های مطالعه بیانگر چند مضمون : چالش های بِستر آموزش مجازی،همکاری استاد و کارورز،همکاری معلم و کارورز و ارزیابی از کارورزی بود. در چالش های بستر آموزش مجازی،نحوه مواجهه با دانش آموز در پیام رسان شاد،زمان ناکافی در کلاس های آنلاین،آشنایی با نحوه تدریس در کلاس های مجازی و چگونگی کار در مدرسه در ایام کرونا مورد نظر بود.در همکاری استاد و کارورز به استفاده از تجربیات استاد، برآورده شدن انتظارات استاد در گزارش نویسی و تدریس چگونگی کار از سمت استاد تاکید شد.در همکاری معلم و کارورز به آموزش نحوه تدریس از سمت معلم به کارورز،اختیارات کارورز در کلاس درس و میزان فعالیت کارورز در کلاس درس پرداخته شده است و در بخش ارزیابی به ارزیابی کارورزان،ارزیابی محیط کلاس درس و مدرسه و ارزیابی اهداف درس کارورزی اشاره شده است. با توجه به شرایط پیش آمده و همه گیری ویروس منحوس کرونا،دانشجویان برای یادگیری مهارت های مورد نیاز در کارورزی با مشکلاتی مواجه هستند و درخواست بهبود کیفیت برگزاری آنرا دارند. |
کلیدواژه ها |
واژه های کلیدی: کارورزی،روش کیفی،علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،آموزش مجازی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |