اثربخشی آموزش مجازی شیوه های فرزند پروری مثبت به مادران بر کیفیت روابط والد فرزندی و مسئولیت پذیری دختران نوجوان شهر ایذه |
کد مقاله : 1051-CNF-FULL |
نویسندگان |
کبری امامی ریزی *1، مهسا سبزواری نژاد2 1گروه علوم تربیتی ،واحد ایذه،دانشگاه آزاد اسلامی،خوزستان،ایران 2دانشچوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی،واحد ایذه،دانشگاه آزاد اسلامی |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مجازی شیوه های فرزند پروری مثبت به مادران بر کیفیت روابط والد فرزندی و مسئولیت پذیری دختران نوجوان شهر ایذه در سال 1400 بود. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی دانشآموزان مقطع متوسطه اول دختر شهر ایذه بود و گروه نمونه شامل 24 نفر از این دانشآموزان بودند که بهصورت نمونهگیری در دسترس از مدارس متوسطه اول دخترانه شهر ایذه انتخاب شد و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند . ابزار پژوهش پرسشنامهی رابطهی والد-فرزندفاین و همکاران (1983؛ به نقل از خانزاده و میرزایی کوتنایی، 2017) و پرسشنامه سنجش مسئولیتپذیری کالیفرنیا (1957) و برنامه فرزندپروری مثبت با اقتباس از پژوهش حاج خدادادی و همکاران (1400) طی 8 جلسه به صورت مجازی به مادران آموزش داده شد. در این پژوهش از روشهای آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف معیار، از روش های آمار استنباطی تحلیل کوواریانس استفاده شد. برای انجام تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از نرم افزار کامپیوتری SPSS نسخه بیست و چهارم استفاده شد. ضمناً سطح معنی داری در این پژوهش، 0001/0= α تعیین شد. نتایج نشان داد آموزش مجازی شیوه های فرزند پروری مثبت به مادران بر کیفیت روابط والد فرزندی و مسئولیت پذیری دختران نوجوان شهر ایذه تاثیر دارد. |
کلیدواژه ها |
آموزش مجازی، شیوه های فرزند پروری مثبت، کیفیت روابط والد فرزندی و مسئولیت پذیری. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |