اثربخشی آموزش مجازی شیوه های فرزند پروری مثبت به مادران بر کیفیت روابط والد فرزندی و مسئولیت پذیری دختران نوجوان شهر ایذه
کد مقاله : 1051-CNF-FULL
نویسندگان
کبری امامی ریزی *1، مهسا سبزواری نژاد2
1گروه علوم تربیتی ،واحد ایذه،دانشگاه آزاد اسلامی،خوزستان،ایران
2دانشچوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی،واحد ایذه،دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مجازی شیوه های فرزند پروری مثبت به مادران بر کیفیت روابط والد فرزندی و مسئولیت پذیری دختران نوجوان شهر ایذه در سال 1400 بود. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری پژوهش حاضر شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول دختر شهر ایذه بود و گروه نمونه شامل 24 نفر از این دانش‌آموزان بودند که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس از مدارس متوسطه اول دخترانه شهر ایذه انتخاب‌ شد و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند . ابزار پژوهش پرسش‌نامه‌ی رابطه‌ی والد-فرزندفاین و همکاران (1983؛ به نقل از خانزاده و میرزایی کوتنایی، 2017) و پرسشنامه سنجش مسئولیت‌پذیری کالیفرنیا (1957) و برنامه فرزندپروری مثبت با اقتباس از پژوهش حاج خدادادی و همکاران (1400) طی 8 جلسه به صورت مجازی به مادران آموزش داده شد. در این پژوهش از روشهای آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف معیار، از روش های آمار استنباطی تحلیل کوواریانس استفاده شد. برای انجام تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق از نرم افزار کامپیوتری SPSS نسخه بیست و چهارم استفاده شد. ضمناً سطح معنی داری در این پژوهش، 0001/0= α تعیین شد. نتایج نشان داد آموزش مجازی شیوه های فرزند پروری مثبت به مادران بر کیفیت روابط والد فرزندی و مسئولیت پذیری دختران نوجوان شهر ایذه تاثیر دارد.
کلیدواژه ها
آموزش مجازی، شیوه های فرزند پروری مثبت، کیفیت روابط والد فرزندی و مسئولیت پذیری.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی