اثربخشی آموزش برنامه مدون مشاوره مجازی بر سازگاری و انگیزش تحصیلی دانشآموزان نابینا دوره متوسطه در شرایط کرونا |
کد مقاله : 1044-CNF-FULL |
نویسندگان |
حسین سراوانی *1، منصور شادکام2، رضا پوربهرام3 1آموزش 2انجمن نابینایان ایران 3آموزش وپرورش |
چکیده مقاله |
شیوع کرونا در کشور شرایط آموزش دانشآموزان را دگرگون کرد.در این میان دانش آموزانی هستند که به دلایل ژنتیکی یا محیطی با معلولیت نابینایی مشغول به تحصیل می باشند.محدودیت هایی که معلولیت بینایی در دانش آموز مبتلا ایجاد میکند فقط منحصر به حوزه بینایی و مهمترین حس انسان یعنی بینایی نمی باشد.هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش برنامه مدون مشاوره مجازی بر سازگاری و انگیزش تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه نابینا در شرایط کرونا می باشد.روش پژوهش نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بوده،جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان نابینای پسر دوره متوسطه مدارس شهرتهران میباشند.نمونه شامل 52 دانشآموز بود که به روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش25 نفرو گروه کنترل (27 نفر)گمارده شدند.ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه سازگاری تحصیلی و انگیزش تحصیلی بود که تمام آزمودنیها در مرحله پیش آزمون آن را تکمیل کردند،سپس برنامه آموزش مدون مشاوره مجازی برای گروه آزمایش در 35 جلسه حین سال تحصیلی اجرا شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که اصل سازگاری با شرایط جدید از مهمترین اصول آموزشی برای دانشآموزان نابینا می باشد.در خودماندگی، ضعف در مهارتهای اجتماعی و ارتباطی از مهمترین تبعات نوع معلولیت این دانشآموزان نابینا بود.نتیجه پژوهش نشان می دهد با توجه به شرایط تحصیل درشرایط غیر حضوری به علت قدرت و خطرسریع ابتلا به ویروس کرونا تقویت مهارتهای سازگاری وانگیزه تحصیلی این دانشآموزان نابینا بایستی در اولویت توجه قرار بگیرد تا از تبعات منفی دوری دانش آموز از اجتماع کاسته شود |
کلیدواژه ها |
انگیزش ، دانش آموزان نابینا، سازگاری، مشاوره مجازی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |