راهکارهای کیفیت بخشی آموزش مجازی در مدارس دوره ابتدایی
کد مقاله : 1039-CNF-FULL
نویسندگان
سمیه فرهودی *1، اردشیر سید سیاح2
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، گروه علوم تربیتی
2عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان(پردیس شهید رجائی ارومیه)
چکیده مقاله
هدف این پژوهش شناسایی راهکارهای کیفیت بخشی آموزش مجازی در مدارس بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با روش کیفی پدیدارشناسانه، انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی معلمان و مدیران دوره ابتدایی منطقه نازلوی ارومیه به تعداد 205 معلم و 24 مدیر بود که از این تعداد با روش نمونه گیری هدفمند ملاک مدار ( حداقل مدرک کارشناسی ارشد و حداقل ده سال سابقه خدمت) و 15 نفر معلم و 12 نفر مدیر با توجه به اشباع داده ها انتخاب شد. داده های تحقیق توسط مصاحبه های نیمه ساختاریافته جمع آوری شد و روایی و پایایی آنها توسط مراجعه مجدد به افراد و استفاده از ممیز بیرونی بررسی و تایید گردید. داده های کیفی حاصل به روش مقایسه ای مداوم مورد تجزیه و تحلیل قرار می گرفت. یافته ها نشان داد باتوجه به مصاحبه های انجام شده، معلمان و مدیران توجه بیشتر به تدریس های آنلاین، استفاده از پیش سازمانده ها در تدریس، استفاده از محتواهای چند سانه ای، استفاده از روش تدریس معکوس، استفاده از روش های ارزشیابی متنوع، استفاده از خودسنجی، استفاده از والدسنجی، برگذاری دوره های آموزش معلمان، دوره های آموزش والدین، تغییر محتوای کتاب های درسی بر اساس آموزش مجازی، طراحی سیستم ارزیابی معلمان، ایجاد انگیزه پیشرفت در معلمان را از راهکارهای کیفیت بخشی آموزش های مجازی در مدارس ابتدایی عنوان کردند. بنابراین پیشنهاد می شود با توجه به مشکل اپیدمی کرونا و اهمیت آموزش های مجازی در این دوران مسئولان به بررسی و اجرای این راهکارها توجه کنند.
کلیدواژه ها
راهکار، کیفیت بخشی، آموزش مجازی، مدارس ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی