راهبردهای توسعه شایستگی‌های فرهنگی در کودکان در بستر آموزش‌های مجازی
کد مقاله : 1037-CNF-FULL
نویسندگان
بتول سبزه *
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده مقاله
آموزش‌های مجازی رابطه تنگاتنگی با فرهنگ دارند. فرهنگ مشخص کننده رمز، ساختار، معنا و زمینه ارتباطی مبتنی بر فناوری است و ارتباطات، مبنای گسترش آموزش‌های مجازی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبردهای توسعه شایستگی‌های فرهنگی در کودکان در بستر آموزش‌های مجازی صورت گرفته است. دو سئوال اصلی در پژوهش دنبال شده است: شایستگی‌های فرهنگی در کودکان کدامند؟ و راهبردهای پیشنهادی برای تقویت شایستگی‌های فرهنگی در کودکان در بستر آموزش‌های مجازی چه هستند؟. برای پاسخ به سئوالات پژوهش حاضر از روش کتابخانه‌ای و مطالعه منابع مکتوب و الکترونیکی استفاده شده است. در نهایت برای پاسخ به سئوالات چنین نتیجه‌گیری شد که: شایستگی‌های فرهنگی در کودکان شامل چهار مولفه آگاهی از جهان بینی فرهنگی خود کودکان؛ نگرش مثبت آنها نسبت به تفاوت‌های فرهنگی، آگاهی از شیوه های مختلف فرهنگی و جهان بینی فرهنگی و همچنین مولفه مهارت‌های ارتباطی و تعاملات بین فرهنگی است. برای توسعه و تقویت این مولفه‌ها در سه جنبه دانش، نگرش و مهارت، شیوه‌ها و راهبردهای مناسبی مورد نیاز است. در بستر آموزش‌های مجازی رسمی و غیررسمی می‌توان از راهبردهای مختلف نظیر استفاده از شبیه‌سازها، استفاده از مباحثه گروهی؛ استفاده از قصه‌ها و داستان‌های دیجیتالی، استفاده از ابزارهای چندرسانه‌ای، ترتیب دادن تورهای مجازی، برپایی جشنواره‌های فرهنگی مجازی و همچنین استفاده از گیمفکیشن‌ها و غیره را برای توسعه وتقویت شایستگی‌های فرهنگی در کودکان مورد استفاده قرار داد.
کلیدواژه ها
شایستگی فرهنگی، راهبردهای آموزش، آموزش مجازی، کودکان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر