بررسی حضور شناختی دانشجویان در دوره‌های آموزش مجازی
کد مقاله : 1025-CNF-FULL
نویسندگان
مهدیه فرج‌زاده *
مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، علوم تربیتی و روانشناسی، شیراز، ایران، شیراز، ایران
چکیده مقاله
امروزه با توجه به دگرگونی‌ها و بنا به ضرورت تغییرات اجتماعی، آموزش عالی در هر کشوری یکی از سازمان‌های پیچیده و بزرگی محسوب می‌شود که با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، نظام‌های آموزشی رسمی دانشگاه‌های سراسر دنیا از آموزش حضوری به آموزش غیرحضوری و آنلاین تغییر رویه داده است. حضور شناختی که به معنی میزان توانایی فراگیران در ساخت معنا از طریق ارتباط مداوم در فعالیت‌های گروهی با رویکرد اکتشافی، است. ارتباط نزدیکی با فرایند و پیامدهای تفکر انتقادی دارد به‌عنوان عنصری چالش‌برانگیز در رشد یادگیری در محیط‌های یادگیری مجازی موردبررسی قرار می‌گیرد. بررسی حضور شناختی دانشجویان در دوره‌های آموزش مجازی، هدف این پژوهش بوده که به روش کتابخانه‌ای با رویکردی توصیفی-تحلیلی انجام شده است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد رشد دانش و مهارت دانشجویان در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری، بستر مناسب برای رشد احساس خودکارآمدی دانشجویان در محیط‌های یادگیری آنلاین و باور و اعتماد نسبت به خود در انجام کارآمد تکالیف و درنهایت موفقیت در چنین محیط‌های آموزشی را فراهم کند.
کلیدواژه ها
حضور شناختی، آموزش مجازی، آموزش عالی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر