ضرورت تعیین مؤلفه های اثربخشی آموزش مجازی در آموزش عالی: چالش ها و موانع
کد مقاله : 1021-CNF-FULL
نویسندگان
رسول پوررضا *1، محمدرضا سرمدی2، مهران فرج اللهی2، مرجان معصومی فرد2
1مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور
2گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده مقاله
چکیده:
آموزش مجازی فرصت های ارزشمندی را در عرصۀ آموزش و یادگیری دانشگاهی فراهم آورده است. به همین منظور بررسی پژوهش های انجام شده در این حوزه برای فهم دقیق اثربخشی رویکرد آموزش مجازی، می تواند راه گشا باشد. هدف این مطالعه بررسی مؤلفه های اثربخشی آموزش مجازی در آموزش عالی می باشد. تحقیق حاضر، مطالعه ای مروری است. داده های مورد نیاز از طریق جستجو در منابع کتابخانه ای، پایان نامه ها و مقالات موجود در پایگاه های اطلاعاتی (داخلی و خارجی) گردآوری شد. از میان پژوهش های داخلی در 20 سال اخیر تعداد 173 مورد پژوهش منتشر شده شناسایی، و از میان آنها 36 مورد پژوهش که بیشترین هماهنگی و تناسب را با هدف این پژوهش داشت، برای بررسی انتخاب شد. نتایج حاصل از بررسی مطالعات و پژوهش های انجام شده نشان داد که شیوۀ آموزش مجازی در حوزۀ آموزش عالی و در رشته های مختلف اثربخش بوده است. بعلاوه، این پژوهش مشخص کرد که اطمینان از موفقیت آموزش مجازی، مستلزم شناخت و تعیین مؤلفه های مهم مربوط به آن می باشد. بنابراین، برای اثربخشی آموزش مجازی نیاز به فراهم سازی زیرساخت های مناسب، طراحی برنامه های درسی، و تدوین محتوا بر اساس نیازسنجی دقیق در جامعه هدف است.
کلیدواژه ها
آموزش مجازی- اثربخشی آموزش مجازی- مؤلفۀ اثربخشی- آموزش عالی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی