تجربه‌زیسته نومعلمی: چالش‌های و فرصت‌های تعلیم و تربیت در پلتفرم‌های دیجیتال (مورد مطالعه: دبیرستان دوره اول متوسطه اقبالیون شهرستان سمنان)
کد مقاله : 1011-CNF-FULL
نویسندگان
علیرضا کریمی *1، سمیه محمودی پیام2
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی - معلم جامعه شناسی مدارس سمنان
2کارشناسی ارشد رشته مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده مقاله
با شیوع ویروس کرونا، بستر تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش به آموزش مجازی مبتنی بر پلتفرم‌های دجیتال تغییر پیدا کرد و چالش‌ها و فرصت‌هایی نیز در ابعاد تعلیم و تربیت پدیدار شد. از این رو پژوهش حاضر به «تجربه‌زیسته نومعلمی: چالش‌ها و فرصت‌های تعلیم و تربیت در پلتفرم‌های دیجیتال (مورد مطالعه: دبیرستان دوره اول متوسطه اقبالیون شهرستان سمنان)» پرداخته است. روش پژوهش به کار رفته، روش پژوهش کیفی از نوع پژوهش روایی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان دبیرستان اقبالیون در پایه‌های هفتم و هشتم تشکیل می‌دهد که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای 3 گروه 4 نفره از آنان انتخاب شدند. شیوه‌ جمع آوری اطلاعات نیز بر اساس یادداشت‌های میدانی از تجربه بر اساس مصاحبه و تجربه زیسته نگارنده به عنوان نومعلم به دست آمده است. نتایج به دست آمده پژوهش نشان می‌دهد که زیرساخت‌های نامناسب پلتفرم‌های ایرانی مانند شاد از نگاه جامعه هدف، عدم استفاده از روش‌های نوین تدریس توسط معلم و عدم مشارکت موثر بین دانش‌آموزان و اساتید از جمله مهم‌ترین عوامل چالشی در آموزش مجازی می‌باشد. همچنین استفاده از روش تدریس تعاملی ، توجه به مسائل و مشکلات جوانان توسط معلم از جمله نقاط قوت آموزش مجازی می‌باشد.
کلیدواژه ها
آموزش مجازی، پلتفرم‌، روش تدریس، دانش‌آموزان، دبیرستان اقبالیون
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی