نشست مشترک هماندیشی دبیرخانه علمی و اجرایی همایش ملی "آموزش مجازی، ظرفیتها، بایستهها و مدلهای تربیتی و فرهنگی"
در این نشست دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود
ما باید فضای مجازی را در یک طرف و مبانی تعلیم و تربیت را، در طرف دیگر قرار دهیم و بدانیم که بین این دو، باید چه نسبتی را مورد توجه قرار دهیم و چه احتیاطها و ضرورتهایی را باید مد نظر قرار دهیم کما اینکه مطابق اسناد تحولی ما چند مبنا برگرفته از مسائل اعتقادی، اسلامی و فلسفه تعلیم و تربیتی وجود دارد که کاملا کارساز است.
دکتر ملکی افزود: در مبانی فلسفی این اسناد، انسان شناسی، معرفت شناسی، هستی شناسی و .... مورد بحث قرار میگیرد که نوعاً ریشه آنان در آموزههای وحیانی و دینی ما وجود دارد. حال در این راستا، سوال اصلی این است که آیا فضای مجازی باید مبانی ما را نیز تغییر دهد؟
او خاطر نشان کرد: در پاسخ به این سوال باید مراقب باشیم که ضمن استفاده از فضای مجازی، این عرصه در مبانی ما نفوذ پیدا نکند. در واقع هنر ما باید اصالت مبانی و حفظ آن باشد زیرا ما زمانی ضرر خواهیم کرد که فضای مجازی در ما نگرشی ایجاد کند، و باعث شود، به این طرز تلقی که کودک امانت خدا در دست معلم است را، فراموش کنیم لذا زمانی متضرر خواهیم شد که این آموزش ما را از مبانی تعلیم و تربیت غافل کند. با دلسوزانی که وجود دارند، این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد.
در این نشست خنیفر، از نسل جدید به عنوان بومیان دنیای دیجیتال یاد کرد و گفت: زندگی نسل جدید با رسانههای دیجیتال اشباع شده است. نسل جدید، مستقل از نسلهای یادگیرنده گذشته است. سبک یادگیری و تجربه بومیان دیجیتال در جهان به شدت با مهاجران دیجیتال که فناوری به زندگی آن ها اضافه شده متفاوت است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، خاطر نشان کرد: در کنار همه پیامدهای مثبت شبکه های اجتماعی مجازی به کارگیری بدون برنامه این پدیده ارتباطی، نقشی مخرب و اثرگذار در کم رنگ شدن تربیت، ضعیف شدن ارتباطات انسانی و همچنین کاهش تعاملات انسانی و یادگیری های مهارتی داشته است.
گفتنی است دبیر علمی این همایش دکتر حسن ملکی استاد دانشگاه علامه و معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش است و سامانه این همایش برای دریافت مقالات از امروز فعال شده است.