کمیته علمی نخستین همایش ملی آموزش مجازی:ظرفیت ها ،بایسته ها و مدلهای تربیتی_فرهنگی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان؛ به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این جلسه دکتر حسن ملکی، معاون وزیر آموزش و پرورش و دبیر علمی همایش از دغدغه ایجاد شده در عرصه فضای مجازی ابراز خرسندی کرد و گفت: نظام تعلیم و تربیت کارآمد، همواره ویژگیهایی دارد که یکی از مهمترین آن ها، مساله شناسی درست است. در واقع اگر نظام تعلیم و تربیت مسائل اساسی پیرامون خود را به درستی درک نکند و نشناسد و برای مواجه با آن ها راهکارهای اصولی نداشته باشد، متزلزل خواهد شد البته این مساله در مورد تمام خرده نظامهای فعال در داخل یک کشور، صدق میکند؛ لذا اگر یک خرده نظام سیاسی نیز این ویژگی را نداشته باشد، دچار افول میشود. منتها شکستی که نظام تعلیم و تربیت به دلیل نشناختن راهکار نامناسب دریافت خواهد کرد، شکست خسارت باری است زیرا بخش آموزش بر همه ابعاد جامعه اثرگذار است.
وی افزود: یکی از واقعیت های بسیار مهم، اساسی، ریشهای، مساله ساز و تولیدکننده، همین مساله فضای مجازی است. فضای مجازی نه قابل نفی است و نه میتوان مواجهه سلبی با آن داشت زیرا طبق تعبیر مقام معظم رهبری که در آغاز جلسه پخش شد، فضای مجازی به نوعی حقیقی است و همه واقعیتهای زندگی را احاطه کرده و در برگرفته است بنابراین، فضای مجازی نه تنها مسلط بر واقعیتهاست بلکه واقعیت خیز و تولیدکننده وقایع گوناگون فرهنگی، تربیتی و اجتماعی، نیز هست.
در ادامه حجت الاسلام سید امین الله دادگر، نماینده ولی فقیه در دانشگاه فرهنگیان و عضو شورای سیاست گذاری همایش ضمن تبریک روز معلم، ابراز امیدواری کرد: خروجیهای عالمانه این همایش، به کاربردها و کاربست هایی که در عرصه تعلیم و تربیت نیاز داریم، بیانجامد و بتواند راهگشا باشد.
او با بیان اینکه همانطور که میدانید، در عصر حاضر، پیشرفتهای عجیبی از نظر اطلاعاتی و ارتباطی محقق شده است که ای بسا، ریشه اساسی آن تغییر حکمرانی است، خاطر نشان کرد: در واقع مرزهای حکمرانی، امروز محدود به جغرافیای خاصی در فضای مجازی نیست لذا اگر دیر تلاش کنیم حتی در عرصه حکمرانی در تعلیم و تربیت، ناخواسته گرفتار چالشهایی جدی خواهیم شد.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: بسیار مهم است که بدانیم امروز میدان در دست کیست؟ مساله این است که ما باید به دنبال میدان بومی خودمان باشیم و بدانیم که چه اقداماتی باید در عرصه تعلیم و تربیت بومی ما انجام شود لذا باید به جنبههای بنیادی و عرصه کاربردی در تعلیم و تربیت توجه کرد.
وی تاکید کرد: مهم ترین چیزی که امروز در آموزش مجازی ما با آن روبرو هستیم همین موضوعی است که هوشمندانه برای این همایش انتخاب شده است، بحث چالش های تربیتی فرهنگی حوزه آموزش و ارائه راهکار های برای آن، مسئله مهم و قابل توجهی است.
حجت الاسلام و المسلمین دادگر با اشاره به ویژگی فضای مجازی خاطر نشان کرد: فضای مجازی مجموعه گسترده و بدون محدودیت است اما ما باید به طور تخصصی برای این فضا برنامه داشته باشیم.
همچنین دکتر علی باقر طاهری نیا، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: فضای مجازی بیشباهت به عدالت نیست زیرا آنقدر گسترده است و ابواب مختلفی دارد که فراتر از مجالهای محدود و مختصر است.
او فضای مجازی را دنیایی ناشناخته و رام نشدنی توصیف کرد و گفت: فضای مجازی دنیای هویتهای چند گانه است اما در ذیل فضای مجازی آموزش مجازی موضوع امروز ماست. به گمانم آموزش مجازی امروز ما، در بهترین حالت حداکثر آموزش آن هم در سطوح پایین یادگیری است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان به ارائه پیشنهادات پرداخت و گفت: متاسفانه آموزش مجازی به واسطه عدم استقرار فرهنگ استفاده از فضای مجازی و الزامات آن، امروز آموزشی حداقلی است. در این راستا توجه به مفاهیمی چون: عبور از آموزش سنتی به شیوه های نوین، بایستههای تربیتی آموزش مجازی، آموزش مجازی و نقش دستیاری خانوادهها در فرایند آموزش و تربیت، فرصتهای تربیتی و فرهنگی آموزش مجازی، چالش فرهنگ همزاد فضای مجازی و عادتهای سنتی، سواد رسانهای و آموزش مجازی، چالش توانمندی فناورانه مربیان در آموزش مجازی و چالش سطوح یادگیری را، به عنوان محورها در این همایش مد نظر قرار دهیم.
گفتنی است همچنین در بخش دیگری از این جلسه دکتر علی محمدی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان و عضو شورای سیاست گذاری همایش نیز با ابلاغ پیام دکتر خنیفر ریاست محترم دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد: ما در دانشگاه فرهنگیان آماده ایم تا در باب این موضوع مهم تمام قد در کنار مجموعه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و انجمن دانش اموختگان دانشگاه فرهنگیان بایستیم.
وی افزود: دانشگاه فرهنگیان در دوره کرونا آتش به اختیار در جبهه فرهنگی عملیات های گوناگونی را رقم زد.
محمدی با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز دوره های مجازیی چون دوره پیاده روی اربعین حسینی، اعتکاف مجازی و...خاطر نشان کرد: ما آمادگی داریم تجربیات خود را در این زمینه در اختیار این همایش قرار دهیم.چون این همایش می تواند تجربیات مارا اثر بخشی قابل توجهی بدهد.
وی ادامه داد: ویژگی این همایش نو، معلم محور بودن این همایش است، زیرا با کمک این عزیزان در انجمن دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان میتوانیم شاهد اتفاق های خوبی در عرصه آموزش مجازی باشیم .
در ادامه این جلسه، محورهای اصلی فراخوان همایش توسط کمیته علمی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
شایان ذکر است دکتر علی محبی معاون برنامه ریزی و تولید بسته های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش،، عبدالله اسدی مشاور رئیس سازمان پژوهش، دکتر مهدی واحدی، دکتر مهشید باستانی عضو شورای سیاستگذاری همایش، دکتر زهرا زارع عضو کمیته علمی همایش مریم خدادادی دبیرکل انجمن دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، مصطفی پردلی عضو شورای سیاستگذاری و دبیر اجرایی همایش، سیدسعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست سازمان پژوهش و تعدادی دیگر از صاحب نظران به بیان نظرات و پپیشنهادات خود پرداختند.